Freek Wesstein

Dr. Green – Kwekerij van den Burg

Aloë verateler verkoopt doe-het-zelfcosmetica

Huiduitslag, acné of psoriasis? Smeer gel uit bladeren van de aloë vera op je huid om de klachten te verminderen. Met die gedachte lanceerde Freek Wesstein  Dr. Green: een doe-het-zelfcosmeticamerk uit zijn eigen kwekerij.

In het Zuid-Hollandse Naaldwijk bevindt zich ‘de aloë verakwekerij van Europa”, zoals directeur Freek Wesstein zijn bedrijf graag ziet. De  pionier heeft in 2021 het merk Dr. Green gelandeerd, waarmee hij consumenten bewust wil maken van de positieve effecten van de gel uit de plant. ‘Ik ben veel met gezondheid bezig en leef bewust. Daarom wil ik in mijn werk doen wat goed is voor mezelf, maar ook voor de wereld. Daar past de aloë vera bij.’

De kwekerij is gevestigd waar Peet van der Burg dertig jaar geleden begon met het kweken van potplanten en uitgroeide tot een bedrijf met vijf locaties. ‘Hij kweekte allerlei soorten planten, waaronder de aloë vera’, zegt Wesstein.

Reorganisatie

‘Zo’n vijf jaar geleden stortten de klokprijzen in door de crisis en was het nodig om te reorganiseren, in eerste instantie door terug te gaan naar twee locaties. Uiteindelijk is alleen deze vestiging overgebleven en zijn we ons gaan concentreren op de aloë vera.’

Wesstein werkte toen hij 13 jaar was al in zijn vrije tijd in de kwekerij. Hij wordt dit jaar mede-eigenaar, naast Ben en Rick van der Burg, zoons van de oprichter. ‘In de praktijk ben ik directeur, want Rick heeft zijn eigen administratiekantoor en Ben heeft ook andere plannen’, zegt Wesstein.

‘We zijn bezig om alles onder te brengen in een structuur met verschillende bv’s, maar dat is ingewikkelder dan we hadden gedacht. Daar leren we van en het geeft ons toekomstperspectief.’

Verduurzaming

Om duurzamer te kunnen werken, gebruikt de kweker het programma Ecochain dat de effecten op het milieu meetbaar maakt. ‘Daarin nemen we alles wat we inkopen mee en uiteraard ook de vluchten met de stekjes. We willen de impact per plantje weten en op basis daarvan verbeteringen doorvoeren. Mijn droom is om alle CO2-uitstoot te compenseren.’

Natuurlijke bronnen

In de ogen van Wesstein heeft de natuur veel te bieden op het gebied van gezondheid. Hij raadt zijn medewerkers aan om net als hij veel groenten en fruit te eten. Op die natuurlijke bronnen zijn ook zijn nieuwe plannen gebaseerd.

De gel in de bladeren van de aloë vera zou een heilzame werking kunnen hebben op huiduitslag en -aandoeningen als psoriasis en acné. ‘Ik ben me ervan bewust dat de wetenschappelijke onderbouwing van sommige claims ontbreekt en dat ik niet zomaar alles mag beweren’, zegt de ondernemer. ‘Maar natuurlijk kunnen we wel beoordelingen publiceren van consumenten die goede ervaringen hebben.’

Schoonheidssalon

Voor het lanceren van Dr. Green heeft Wesstein advies ingewonnen bij trendwatcher Sandra Könings. Angela van der Knaap van ontwerpbureau Mangoa in Honselersdijk heeft de vormgeving verzorgd.

‘Ik ben al twee jaar bezig met vooronderzoek, zowel op het gebied van verkoop en marketing als van cosmeticawetgeving’, laat Wesstein weten. ‘Over zo’n tien jaar hoop ik een nieuwe kwekerij te hebben met daaraan verbonden een schoonheidssalon en experience centre. Daar kunnen bezoekers ook voor behandelingen met aloë vera komen.’

Website biedt recepten voor zalfjes

Kwekerij Van der Burg in Naaldwijk is 1,2 hectare groot en produceert jaarlijks meer dan 500.000 aloë veraplanten, grotendeels in de potmaten 10,5 centimeter, 12 centimeter en 15 centimeter. En enkele in grotere maten tot 23 centimeter. De planten voor Dr. Green gaan voorlopig in een 12 centimeterpot. Bij de teelt komen weinig ziektes en plagen voor. Schimmels probeert de kwekerij  biologisch te bestrijden.

Bron: Nieuwe Oogst

Foto’s: Thierry Schut

dr green freek wesstein
aloa vera